|
Odp: Oporówka/łożysko jednokierunkowe.
: : nadesłane przez
trouts master (postów: 8671) dnia 2020-02-03 22:55:41 z *.neoplus.adsl.tpnet.pl |
|
A potrafisz sobie wyobrazić co się dzieje z już wyrobionymi bieżniami łożyska kulkowego
podpierającymi pinion, po większym dociśnięciu koła do piniona i jaki to ma wpływ na układ pierścień -
wałeczki oporówki? Jeśli nie, to nie mamy o czym geniuszu mechaniki rozmawiać?
Jachu.
O jakich łożyskach piszesz? Pinion podpiera dwa najważniejsze łożyska: główne pod koszem (czasami dwa) i
oporowka (łozysko wałeczkowe jednokierunkowe).
Układ o jakim piszesz sprawia większe zużycie oporowki na skutek większego jej obciążenia gdy łożysko nizej
(kosza) leży, jest zużyte i "dowalone" kołem do.... Właśnie do oporowki.
O dolnym malutkim poniżej głównego łożyska kosza wspomagającym worm shaft nie wspominam.
Pamietajmy jeszcze o tym że siła nacisku jest przenoszona również z pinionu na tuleje łożyska "one way" wiec
zużycie mosiężnego pinionu (łożysko ślizgowe) powinno być większe niż tulei z chromo niklu. Chyba że nie
znam się na twardościach materiałów. Osie silnikow elektrycznych podpartych na tulejach z brązu jakoś nie
wycierają się tak szybko jakby wychodziło z waszych wpisów co do zużyć tulei i wałeczków oporowki.
|
|
[Powrót do
Forum] [Odpowiedz] [Odpowiedz z cytatem] |
|
|
|
|
Nadawca
|
Data |
|
Odp: Oporówka/łożysko jednokierunkowe. [0]
|
|
04.02 00:17 |
|
|
Arku, każde łożysko zużywa się. W przeciwnym wypadku nie byłoby konieczności wymiany. Jeśli
"wyrobione" to koniecznie wymiana (koszt nie jest wielki), bo pinion nałożoną tuleją (bo to sztywny układ)
zaczyna fiksować w relacji z wałeczkami oporówki. No i to może być przyczyną, że oporówka
"przepuszcza". Oczywiście nie to musi być najważniejszą przyczyną. Najpierw szukaj przyczyny w samej
oporówce. Często przyczyna tkwi tylko w niej. Przykładowo z powodu zniekształcenia którejś ze
sprężynek podczas składania oporówki po całkowitym jej rozebraniu i powtórnym złożeniu. Oporówka to
dosyć prosty element, ale musi być złożona z uwagą, starannie. Zacznij od sprawdzenia, czy są
identyczne, czy któraś nie jest zniekształcona. Potem kołowrotek do zamrażarki i sprawdź jak działa,
większość smarów odporna na takie temperatury, więc bez obaw. |
|
|
|
Odp: Oporówka/łożysko jednokierunkowe. [0]
|
|
04.02 15:14 |
|
|
Sprzęgło oporowe nie jest łożyskiem.Nazywanie błędne pozwala wyciągać błędne wnioski.Pinion podpierają dwa łożyska-panewka lub kulkowe od dołu i kulkowe(zwykle największego rozmiaru pod rotorem nad nim położona oporówka...ew z podkładką niwelującą luzy bieżni kulkowych łożysk uniemożliwiającą przesuwanie piniona.
Zęby koła tylko zbliża się do ślimaka minimalizując niezbędny luz,nacisk wyklucza swobodną pracę i przyspiesza zużycie przekładni.
Porównanie sprzęgła do panewek osi silnika elektrycznego całkowicie nietrafne-patrz pierwsze zdanie postu.
Tarcie statyczne powoduje ścieranie i zmniejszanie średnic walców,tulei.
Zamiast dorabiać łatwiej zmienić na nowe z taniego modelu tej samej marki.
Trudności montażowe sygnalizują niewiedzę domorosłego montera.Rozłożenie i złożenie oporówki zabiera ok 3-4 minut i nie wymaga igły czy udasięwania... |
|
|
|
|
|
|